fredag 27 juli 2007

Ulliga och gulliga muddar

Jag har fuskat! (Jag har faktiskt stickat på min ärm och baaaara min ärm i flera dagar nu.) Jag drabbades av inspiration när jag kom hem dränkt som en katt efter en mycket blöt 2 1/2 timmars promenad. På med myskläder och fram med en påse okardad ull.
Själva mudden är stickad med en tråd ryagarn och en "tråd" okardad men ganska tunnt utdragen ull. Pälsen stickade jag fast genom att lägga det i en ögla runt garnet och så stickade jag ett par varv med enbart garn innan jag maskade av. Jättefina tycker jag själv och mysiga.
Embla har tagit över min ena stickkorg, allt som oftast ligger hon där och spinner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Muddarna är underbara och de måste vara ljuvligt sköna att ha på sig!

Jag blir så imponerad och inspirerad av din kreativitet!

Anonym sa...

Jättefina, jag har funderat på att göra ett par liknande men ja jag vet inte om jag uppfattade dej rätt hur du fick fast ullen.. den lossnar inte ?

Åsa sa...

Tusan vad du är duktig och påhittig. Muddarna är ju hur söta som helst.

Dödergök sa...

Tack för så snälla ord!

Dandelion! Ullen sitter fast om man inte river och sliter i den vill säga. Jag lägger ulltussen i en ögla runt tråden som jag ska sticka med så att bägga ändarna av ullen är på framsidan av stickningen, sen stickar jag en maska med bara garnet och så gör jag så varvet runt. På nästa varv med bara garn låser man fast ullen automatiskt. Fråga gärna mer om jag var oklar i min beskrivning!