onsdag 25 juli 2007

Utlovade bilder och lite allmänt prat

Här växer den andra blomman fram så sakta, det är dags att börja med den undre blomfärgen. Om någon kommer ihåg hur den färdiga ärmen såg ut så vet ni att den blir väldigt färgglad och folkloristisk. Jag har så smått börjat fundera över hur jackan ska se ut som ärmarna ska sitta på. En tanke om dubbelt mosstickat liv som sen filtas i tvättmaskinen har börjat formas inne i huvudet, nu fick jag ju så mycket vitt morjärvsgarn av min hemliga vän att det faktiskt skulle räcka lätt till fram och bakstycke. Annars skulle ett hemvävt ylletyg i gåsögon också vara fint, men det krävs mer moment då. Min stackars gardinvarp sitter ju fortfarande pådragen men osolvad i vävstolen. (Måste tvinga någon att hjälpa mig att solva så att det händer något på den fronten!) Jag tar tacksamt emot andra förslag, gärna med länkar, på andra jacktyper med stickade ärmar.
Här har vi mitt lilla soffprojekt. Jag har ju sagt att jag inte får börja på någon ny stickning men en liten grytlappsvirkning räknas ju inte... :) Jag håller på att lära mig virka så döm mig inte för hårt! Jag har tänkt mig tre stycken matchande grytlappar till mitt vita och röda kök i lite olika tekniker, vi får se hur det blir. Det är roligt att lära sig nya saker men jag efterlyser en bra virkbok. Tips någon?!
Idag är vi bjudna på middag, men vi bidrar lite själva också. Jag har pysslat och donat hela förmiddagen. Ovan synns lite av det som jag pysslat med; kebabspett med mycket mynta, vitlök och chili och ett fyllt bröd med basilika, oliver och mozarella. I kylskåpet står en sats med Barley Water på kylning, citrondricka med korngrynsavkok, spännande och överraskande gott.
Nu ska jag vila mig en stund innan det är dags att bege sig. Hoppas att ni har det bra där ute. Kram!

3 kommentarer:

Åsa sa...

Virkning är inte min starka sida heller, men man kan sticka fina grytlappar på strumpstickor som en tub med mycket mönster och motiv. Sedan virkar man ihop med en snygg kant runt om. Hoppas du förstår vad jag menar.

Anonym sa...

Barley Water har jag funderat på att testa många gånger. Jag har aldrig smakat, men det *låter* gott. :-)

Vacker vacker stickning!

antfarm sa...

Hej!

Har l�st igenom dina senast inl�gg efter en period av datav�grande. Sjalen �r ju superfin i vitt. S� skir och "�lvlik". �r den skickad eller hinner jag se den live?

Mangolden s�g s� smaskig ut. Som en bunt nyttiga karamellst�ngar. Br�det och spetten vet jag ju var goda!