fredag 1 augusti 2008

Grönt är skönt och gult är fult

Den oidentifierade tomaten visade sig vara en bifftomat, vi får se om de hinner mogna.
Den oidentifierde thailändska chilin börjar mogna och det är dags för ett första provsmak.
Milk Maid vacker blekgul krasse som överlevde broderns icke-vattning.
Nej, gult är inte fult alls, gult är faktiskt min nya favoritfärg. Jag är lite kär i Pomatomus-sockorna, synd nog stickar jag dem med 2 mm stickor så de blir alldeles för smala för mig. De blir nog en höstpresent till vännen L, men jag ska defenetivt sticka ett par till mig själv också.
Det är för varmt för att leva, jag orkar inget vill bara bada hela tiden och äta glass. Medelhavsvärme är inget för en nordisk gök. Mina odlingar hänger med huvudet och de mesta har redan blommat över. I huvudet har jag redan börjat planera nästa års grönsaker, torktåliga grönsaker blir det. Det är då ett som är säkert för de har tydligen slutat regna här i södra Dalarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men, men... gökar övervintrar ju i Afrika. Måste vara i de kallare länderna där :-)

Supersnygga Pomatomus. Mina finns ej mer, de blev för vida.

Härliga växter, här gulnar de flesta i värmen :-(

Nettan sa...

Läckra pomatomus du jobbar på. Ja Gillade dom verkligen. Jag plockade in några gröna tomater från växthuset häromdagen och det tog två dar sen började dom bli röda. Så jag får väl plocka in några till.

Dödergök sa...

Ulricha! Ha ha ja den här göken skule inte trivas i Afrika det är då ett som är säkert, men nu regnar det och jag är nöjd igen.
Det var lite skumma de här pomatomus, först stickade jag ett prov med 2,5 mm stickor och det blev väldigt stort så jag stickar dem med 2 mm stickor och nu är de för smala för mig så jag får som sagt ge bort dem. Hum får nog köpa mig ett set med 2,25 mm stickor och göra ett nytt par till mig själv.

Nettan! Å tack jag gillar dem jättemycket jag med.
Jag antar att mina tomater också kommer attfå eftermogna inne eftersom de står här ute mot solväggen utan särskillt mycket skydd alls. Men det är lite som medelhavet här på gården så hittills har det funkat bra.

ankie sa...

Du är en riktig insperationskälla. Vilka snygga sockor du gör, ja allt annat du gör e oxå snyggt såklart.
/en till dalkulla