torsdag 1 oktober 2009

"I can't belive it's not Noro"- socks och 10 fakta om Dödergök

Jag började på ett par till strumpor till mamma igår. Mitt eget mönster med variation, ribbat skaft och ränder som inte hoppar. Rester som vill vara tillsammans. Döpte dem till "I can't belive it's not Noro"- socks på ravelry och det känns ganska passande. Tycker som vanligt om kombinationen av enfärgat och randigt. Nu gäller det att få till en till socka som blir lika bra. Likadan blir den inte det vet jag redan men jag vill att de ska passa ihop ändå.



Jag har den senaste veckan mottagit utmärkelser från åtminståde tre av mina läsare och som vanligt blir jag jätteglad och smickrad men jag är ganska dålig på att följa anvisningarna som oftast hör ihop med dessa utmärkelser.
Den här hänger iaf ihop med att man ska avslöja 10 fakta om sig själv och det kan jag ju faktiskt ställa upp på, är man självupptagen så är man.
1. Mina hundar är min familj. Om jag inte är på jobbet sitter jag mer eller mindre ihop med dem 24 timmar om dygnet. De betyder väldigt mycket för mig och även om det kan vara väldigt jobbigt att vara så uppbunden skulle jag aldrig byta ut det mot någonting. Det resulterar också i att jag allt som oftast är täckt av hundhår.
2. Jag är en extrem känslomänniska och jag bär hjärtat på ärmen. Jag har de senaste åren försökt att bli mer hårdhudad och lättsam men det har egentligen bara resulterat i att jag blivit mer privat och noga med vilka jag umgås med.
3. Jag kommer ofta väldigt bra överens med barn och tonåringar men jag har sällan så mycket till övers för "vuxna". Män tycker jag rent utav illa om.
4. Jag står till vänster om vänster politiskt men jag har tappat tron på alla partipolitik. Ändå ser jag det som vår demokratiska plikt att rösta och jag erkänner att jag föraktar människor som inte gör det.
5. Det går inte en dag utan att jag lyssnar på musik. Jag har dessutom alltid en pågående playlist i huvudet. Just nu har det varit väldigt mycket För sent för edelweise och Balladen om Gustav Blom.
6. Jag är rädd för jättemycket saker. Mest rädd är jag för rymden (får absolut panik av att tänka på den), vampyrer och döden.
7. Jag hatar att titta på film. Men jag tycker jättemycket om tv-serier. Engelskt är det som gäller. Jag är helt såld på torr bizarr brittisk humor, typ Young Ones, Monty Python, Little Brittain.
8. Jag är sjukt dålig på att stava engelska. Det går bara inte. Förut lät jag det begränsa mig men nu skiter jag i det, det finns säkert engelsmän som är lika dåliga som jag på att stava.
9. Jag hatar rökare. (Förlåt vännen L men du vet att det är sant.) Senast idag gick jag med min mamma och kom på olika straff för rökning. (Att slå rökare med en käpp med taggar på var min mest kreativa idé.) Jag försöker tänka att de är ju också människor men det är svårt. (Många av de jag älskar mest röker så det här är verkligen någonting jag får jobba med dagligen.)
10. Jag pratar väldigt utpräglat dalmål och jag är jättestolt över det. Jag kan börja gråta när jag hör äldre människor prata mål på tv för det är så vackert.
Ja där har ni dem, 10 fakta om Dödergök, jag tror att jag är som folk är mest. Både salt och sur , söt och bitter. Nu ska jag gå ut på stan och handla till mitt garn och chokladpaket, jag kunde bara inte låta bli att vara med. Sen ska jag klippa mig och det är verkligen inte dumt det heller.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Du lyder som et herligt menneske :-)

maria carlander sa...

åh, jag får sån lust att vara kompis med dig! då kan jag bidra med lite norrländska.

Garntrollet sa...

Ha... jag hade också rymdfobi förr. Var livrädd att tvingas väg i en rymdraket (min sambo brukade säja: ja, och det kommer säkert att hända...). Men så kom jag till insikten att: vi är ju redan i rymden!!! Vi snurrar runt, precis som alla andra klot där ute. Och vi snurrar snabbt... detta har gett mig än mer rymdfobi. Tänk om gravitationen skulle släppa... Hinner man märka det? Det finns ju inte heller något att hålla fast sig i, för att stanna kvar på jorden eftersom allting skulle lätta... Ryser...
Ps. Jag har börjat smygröka... hata mig inte för det. Det är för mycket i mitt liv just nu, jag behöver "lätta på alla bördor" och tja... en gång rökare, alltid rökare :-(

Ulrika sa...

Dalmål är fiiiint!


Fiiiina sockor, som vanligt.
Och vet du... idag plockade jag fram....r e s t g a r n e r. Till ett par sockor.
VAD är det som händer?! :-D

Kram!

metamorphosis sa...

Tummen upp för strumpan! Tycker att det vore lite roligt med en helt enfärgad strumpa som komlement till den väldigt randiga, lite ying och yang liksom...

Alltid lika spännande att läsa andras sanningar om sig själva!

ANNEPÅLANDET sa...

Spennende å lære litt mer om deg! Men du behøver vel ikke HATE eller AVSKY folk som røyker/ikke stemmer?? Det høres liksom så grusomt ut. (Ja, altså - jeg både stemmer ved alle valg + er ikke-røyker, så jeg går klar, heldigvis). Når man har med barn å gjøre, så er det jo viktig å påpeke at det ikke er barnet/pesonen man er sint på, men det denne personen GJØR. Syns det burde gjelde for voksne også jeg!
Og sokkene ble veldig fine! Ha en fin kveld!

teresa sa...

Kul läsning! Gillar Nästan alla dialekter, just för att de ÄR dialekter, men dalmål hör verkligen till favoriterna.( SÅ där arg var jag förr, men jag tror det går över med tiden...)

Dödergök sa...

Roligt med så många kommentarer på ett helt bizarrt inlägg egentlighen. Men jag står för den jag är, även om glimten alltid finns där i ögat. :)

Losarinas mor! jag gör mitt bästa för att bli den jag vill vara, alla har vi mycket att jobba på annars vore vi inte människor.

fröken C! Jag har en stark övertygelse om att vi skulle vara fina vänner. (Jag är grym på att laga vegetarisk mat och jag är ganska snäll egentligen.)

Garntrollet! Amen till allt! Att sugas ut i rymden är den största skräcken. Eller att jorden ska ramla ur solsystemet, eller att...ja listan är lång.
Jag lovar att inte hata dig, tummis! :)

Ulrika! Ja restgarner regerar, tänk att jag förstod att du skulle lockas med snart du också. :) Annars vet du ju en som tacksamt tar emot dina rester. Blink blink

Metamorphosis! Ja enfärgat och randigt skulle vara roligt men det får bli en annan gång.

Annepålandet! Jo jag hatar faktiskt rökare men bara när de röker annars kan jag älska dem hur mycket som hellst. :)

teresa! Jag hoppas att jag kommer att vara lika arg hela livet, iaf så länge det finns saker som man måste bli arg över.

Janette Millbom sa...

du är härlig tycker jag

stinsi finsi sa...

Jag är också rädd för rymden. Fast jag är lika rädd för djupa vatten... Alltså synen av det. Typ att snorkla eller ännu värre dyka på djupa vatten... HUVVA!

Tror det är en sund känsla.