söndag 23 maj 2010

Det vilar en förbannelse över Heavens Hand



Tror ni att kläder kan bära på en förbannelse? Jag hade en klänning en gång som alltid fick mig att gråta. Eller egentligen var det nog inte klänningens fel, bara en serie av olyckliga omständigheter.
Den här koftan är nog förbannad därimot, eller garnet iaf. Någonting är det för maken till kinkig stickning har jag aldrig varit med om.
Först skulle garnet bli en uggletröja och jag stickade rätt snabbt två ärmar förra sommaren. Sen blev ärmarna liggande och när jag plockade fram dem igen visade det sig att de var alldeles för smala. Jag repade upp alltihop och så stannade projektet av. Efter en inventering av garnförådet hittade jag de uppnystade bollarna och bestämde mig för att sticka en uppifrån och ner kofta. Efter mycket stickade fram och tillbaks hade jag igår stickat upp de två nystanen som en gång var två uggleärmar och glad åt att äntligen göra lite framsteg nystade jag upp nästa härva garn. Efter 5 cm stickande var jag inte lika glad längre, det nya garnet var alldeles för mörkt.
Imorse plockade jag fram alla resterande härvor och insåg att alla resterande härvor är mycket mörkare än de första två. Då kom jag ihåg att jag valt de två ljusare avikande härvorna till ärmar just för att de var i en annan nyans. Ridå!
Bara att repa upp igen (inte alltihop dock) och börja varva den sista snutten av det ljusa garnet och det nya mörkbruna. Jag tror inte längre att det här blir en tröja, det slutar säkert med att jag har en tummetott.

6 kommentarer:

Therese Lestander sa...

En tummetott är inte att förakta! :-D

Manduzana stickar sa...

Usch, det är hemskt med garn som trilskas med en!

Anonym sa...

Jag tror att det blir en älsklingskofta så småningom. Du är så duktig och koftan ser så fin ut. Lycka till!

maria carlander sa...

hahaha, aj^^ Förlåt att jag skrattar, men jag känner igen mig så väl... Well-o, allt kan ju inte bli rätt jämt. Plocka fram lite lätt fatalism, kalla det 'ödet' och lägg undan garnet en stund till :)

jojo sa...

Jamen en stickad "fuskbatiktröja" är väl inte fy skam. Tror det blir finfint jag, men förstår såklart att det är frustrerande...

marindi sa...

Heavens hand... vilken ironi.

Jag skulle knöla in den i ett hörn, så irriterande!

Ditt hemspunna, eldiga garn ser jättefint ut!