onsdag 30 juni 2010

Lilla Annas nya kläder





Lilla Anna har fått nya kläder. Ett par pösiga svala bomullsbyxor med knytband i midjan. En sval rosa tunika med prickiga kantband och en randig (helfodrad med prickigt foder) långväst. En waldorfdocka Gudrun Sjödén-style kanske. Hon fick ny frisy också utsläppt med smala flätor i luggen.
Jag sydde Anna när jag gick min textilutbildning och det var något av det allra roligaste jag någonsin gjort. Systerdottern fick henne i 1-årspresent och åren har varit snälla mot henne. Lite nytt hår och lagning av några sömmar, det är allt som hänt på 9 år.
Systerdottern hade beställt lite nya kläder och en uppdatering av frisyren och det är alltid lika roligt att sy dockkläder. Därför blir det nog en höstgarderob också. Kanske en kilt och en fiskartröja.
Jag blev väldigt sugen på att sy en ny docka också men jag har inte alla grejer hemma. Men så småningom kanske.

6 kommentarer:

Anna sa...

Vilka mysiga kläder hon fick! Hur stor är hon? Waldorf-dockor är så himla mysiga! Jag hittade min gamla som mamma sydde åt mig i ett-års-present på vinden för ett tag sen, men jag kunde inte låta henne ligga kvar där! Nu bor Stina i mitt gamla flickrum och ser väldigt nöjd ut.

Iréne JB sa...

Härligt med nya dockkläder. Ser fina ut. Har fått beställningar från mina barn men aldrig prioriterat det. Kanske ska tänka om. Men idag är det andra gamla syprojekt som gäller.

Liljekonvaljemö sa...

Vad inspirerande du är! Ska ta och leta fram den waldorf-docka min mamma gjorde åt mig en gång i tiden. Med en uppdaterad garderob kan min dotter få den så småningom (just nu är allt man kan stoppa in i munnen och provsmaka roligare än dockor).

Ulrika sa...

Så fin hon blev! Och så sysugen jag blev!

Maritas Maskor sa...

Vilka fina kläder! Jag ser att du inte bara kan sticka!!
Förresten, är det inte lite Dödergök över frisyren på henne?

Annika sa...

Fina kläder! Jag gjorde varsin docka till mina syskonbarn och dom hade med sig dockorna vart dom än åkte ända tills dom kom till tonåren! Men jag komemr ihåg att håret var jobbigt att göra...