söndag 25 september 2011

Tre wip:s

En blåsig och lite kulen söndag passar jag på att sortera bland mina wip:s. Just nu är det tre stickningar som får dela min uppmärksamhet. De randiga tå-upp sockorna till systerdottern är nästan klara, lite mer skaftstickning bara.

Syrran gillade de blå små byxorna och har beställt ett par till som förhoppningsvis ska bli lite mindre eftersom lilla M är smal som en pinne och lång som en stång. Jag fortsätter att sticka av skatten jag fick i gåva i början av sommaren och till de här byxorna blev det Debbie Bliss Rialto i gulgrönt och vitt. Fint tillsammans tycker jag och mjukt och maskintvättbart, bra kombination vid bebisstickning.



De ryska sockorna har växt några centimeter sen sist också, ganska glest för att vara tvåändsstickning men de ska valkas rätt regält före användning. Tänk innetofflor mer än strumpor. Vi får se vem de passar till sist. Det lukar julklapp om dem hur som helst.




6 kommentarer:

Maja sa...

Känner att jag bara upprepar mig, men vilka otroligt fina saker du gör!!!

Har en fråga:
- När man lägger upp och stickar från tån. Vad heter det?
Har inte ens vetat att det går förrän du visar bilder på det. Tänkte googla och kolla, men vet ju inte på vad;-)
Ha det gott!

Eva-Lena sa...

Du måste sticka väldigt snabbt som hinner sticka så mycket! Så fina sockor du stickar.
Jag följer din blogg för du är så inspirerande!!!

sticka går ju sa...

Lyckos den som firar jul med dig och får såna klappar! Det där ryska "spindel"mönstret är verkligen härligt att titta på och roligt att sticka.

Cecilia sa...

Just som jag lärt mig vad kip står för dyker wip upp. Vad kan det vara? Och jag är också nyfiken på hur du stickade sockorna. På första bilderna såg det ut som du stickade en sida i taget, men är det verkligen så?

Dödergök sa...

Maja! Tack så mycket, jag blir jätteglad och läser alla kommentarer även fast jag är dålig på att svara ibland. Sök på toe-up socks då får du säkert fram någon instruktionsvideo på you tube också.

Eva-Lena! Jo jag stickar nog rätt snabbt och tur är väl det för jag har inte så mycket sticktid längre.

sticka går ju! Jo de är nog lite bortskämda med fint stickat men så ska det ju vara! Gillar också den här typen av mönster jättemycket.

Cecilia! WIP står för work in progress, pågående arbete alltså. :)
Jag stickar sockorna från tån och upp, det ser knäppt ut om man inte sett det förut men det är jättepraktiskt om man tex bara har en viss mängd garn, då kan man sticka slut på allt och skaften får bli så långa som de blir.

Calla sa...

Lyllos din familj som får så fina julklappar!