söndag 6 maj 2012

Tack för frågorna! Här kommer svaren



 












 
 
 
 
 
 
 
VirkStina sa...

Två frågor kommer här: gillar du trädgård o odling? Odlar du något?

Förutom att sticka en massa fint o göra mysigt hemma så verkar du laga så god mat, vilken är din favoriträtt?Ha en skön lördagkväll, o hoppas målandet gått bra!Kram!

 Trädgård och odling är ett utav mina absolut största intressen. Jag är utbildad inom ekologisk trädgårdsodling och jag har en dröm om att bli självförsörjande på grönsaker så småning om. Vår trädgård var väldigt överväxt och vanvårdad när vi köpte huset och vi har haft så mycket att göra inne men planer för trädgården finns. Måste bara komma på hur jag ska mota bort rådjuren från odlingarna innan jag drar igång något större. Jag känner mig alltid lyckligast när jag har närkontakt med jorden.

Favoriträtt var en svår fråga, jag älskar att laga sommarmat. Plockmat med massor med grönsaker och frukter och ostar och nybakat bröd. Det som vi gör väldigt ofta både till vardag och helg är någon form av ungsrostade rotsaker och kycklig, ett perfekt sätt att äta efter årstiden och det går att variera hur mycket som helst. Jag föredrar att laga mat i ugnen också för då kan man göra annat medans det blir klart och så osar det inte så mycket.
 Anonym sa...

Hur gör du när du blockar? Håller just nu på med en sjal så skulle behöva tips :)

Jag gör på tre olika sätt kan man säga, om jag stickar en kofta brukar jag först nåla ut plagget i den storlek och form som jag önskar och sen prayar jag med ganska mycket vatten från sprayflaska. Det gör jag för att jag har dåliga erfarenheter av att blocka allt för blöta stora plagg, de brukar hänga ut sig för mycket för mig.

Om jag blockar ett par strumpor eller vantar brukar jag tvätta upp dem med fintvättmedel och sen krama ur vattnet, släta till och forma till rätt form och sen låter jag dem plantorka utan nålar.

Om jag ska blocka en sjal så tvättar jag upp den och kramar ur den, sen spänner jag upp den på mina blockningspusselbitar i den form som den ska ha. Jag är ganska dålig på att vara noga med blockning men jag försöker se till att den inte blir hur sned som helst och så försöker jag få ut alla spetsar ordentligt. 

Anonym sa...

Fråga Vitsen att sticka med fyrkantiga stickor. Och förståss tack för en fin blogg en av mina favoriter. Kram Stina
Jag har faktiskt ingen aning än för jag har inte hunnit prova men de som vet säger att de ska vara mer ergonomiska och jag börjar få lite ont i mina fingrar på högerhanden (för mycket målande) så det vore intressant att se om det stämmer. Jag återkommer i ämnet och tack för din fina kommentar!





Anonym sa...

Glömde en fråga.... När du blockar vad blockar du på var får man tag i sådana???? Sett på flera bloggar men inte i stickbutikerna. Mysterium!!! Kan du lösa det åt mig??? hälsn. Stina (igen)

Jag köpte mina pusselbitar på Biltema men jag har sett liknande i leksaksaffärer för det är egentligen ett "hoppa hage pussel" mitt tips är att du kollar runt lite och så köper du två förpackningar för en räcker inte.


 Saras pyssel sa...

Jag tycker att du verkar så oerhört produktiv. Därför undrar jag hur mycket tid du lägger ner på stickning/virkning en vanlig vecka? När och i vilka situationer stickar du?

Så jäkla produktiv vet jag inte om jag är längre, känner mig lite oinspirerad. Jag stickar när jag har en stund över, oftast i tvsoffan på kvällen, ca 1 1/2 timme om dagen. Men på helgerna brukar jag försöka få till lite längre stunder som avslappning, då lyssnar jag på ljudbok eller musik och sitter mer koncentrerat med min stickning, under vinterhalvåret är det längdskidor på tv:n som gäller! :) Det händer också att jag stickar på mina raster på jobbet eller på stan när jag väntar på någonting men tyvär händer det inte så ofta som jag skulle vilja. Stickning är total avslappning för mig och det skulle behövas fler såna minipauser från livet. 






 Linda sa...

Sedan jag köpte mitt hus (ett gammalt torp från tidigt 1800-tal) har jag gjort massor av saker jag aldrig trodde jag skulle göra eller lära mig (exempelvis har jag murat upp en yttervägg i kalkbruk med armering av halmflätor). Därför undrar jag nu: Vad har ditt hus lärt dig? (Det är förresten jättekul att följa er renovering, tack för att vi bloggläsare får göra det!)

Oj vilken svår och bra fråga! Mitt hus har lärt mig tålamod, allt allt inte kan hända på sekunden även fast man vill. Sen har jag lärt mig att måla, på riktigt, för herre Gud vad jag har målat. Jag har lärt mig att vara toknoga med underarbetet och vilka penslar som är bäst och att det lönar sig att köpa färg av hög kvallité. Jag har lärt mig att tända i pannan på första försöket och jag har lärt mig att duscha i kallvatten (eller nästan kallvatten iaf).  




Sandra sa...

Berättelsen jag väntat på sen du nämnde det, Varför Braxlycka? :)

Ja just det jag har aldrig berättat historien. Den är tvådelad, dels måste man veta att jag är en pajas och en ordvrängare av nästan Göteborska mått. När mannen och jag skulle gifta oss var vi ett tag inne på att göra oss ett nytt gemensamt efternamn och jag hittade på alla möjliga löjliga och omöjliga namn, många där jag försökte få in något med fiskar (samt en del bra, jag gillade tex  Hjortronmhyr) men när vi väl valde mannens efternamn så var jag ändå lite inne på att döpa om saker. Så när huset kom in i vårt liv var det självklart att det skulle få ett namn. Min pappa döpte det snabbt till "Stugan" inte så ståndsmässigt precis. 
Min mamma kommer ju från byn där vi nu bor och hon har ett fantastiskt nästan fotografiskt minne och minns fortfarande vilka som bodde i i stort sett varje hus när hon var liten. Vårt hus har tydligen alltid varit lite på undantag och det har bott diverse orginal här (vilket passar oss utmärkt!) en utav de som bott här kallades för Brax Ingvar eller Braxen och då var det ju bara uppenbart att huset skulle heta Braxlycka!  Inte mer komplicerat än så.   


Anonym sa...


Hej, Vill bara att du ska veta att jag har följt din blogg från 2009 då jag var sjukskriven o höggravid, tack för att du är så energigivande och inspirerande. Jag undrar om du var duktig på att teckna när du gick i skolan, känns som att det finns ett samband mellan handarbete och målning och pyssel. Är vi som kan handarbete lite mer nyfikna på att skapa ;)

du ? MVH Esin

Tack för att du stått ut med mitt svammel och min självgodhet så länge! :) Jo jag har tecknat mycket i mina dar, jag gick estetisk konst och form på gymnasiet och har jobbat en del som bildlärare så visst har du rätt. Jag har nyligen hittat tillbaks till tecknandet och kluddar mest hela tiden när jag har tillfälle och jag hoppas att jag kanske kan få lite mer tid till det i sommar och kanske till och med måla någonting.  










7 kommentarer:

Saras pyssel sa...

Tack för svaren! :-)

mormor sa...

Även jag, fast jag inte skickade in nån fråga, blir inspirerad o glad, ibland tankfull av din blogg. Tack för den!
Kram Monika

Veronica sa...

Jag har en kompis som satte ner vitlök med täta mellanrum i sina odlingar och trädgårdsplanteringar och hon säger att rådjuren inte längre lunchar hos henne. Sen om det faktiskt fungerar eller om det är grannen som har godare salladskål och smaskigare tulpaner vet jag inte. Men det kanske är värt att testa =)

Linda sa...

Spännande svar! Ja, tålamod är bra med hus. När det gäller rådjur är det enda som jag riktigt vet fungerar ett ordentligt högt staket. Ammoniak och blodmjöl och liknande fungerar när det är nyutsatt, men tappar i effekt och måste förnyas ganska ofta.

Anonym sa...

Tack för en fantastisk och inspirerande blogg! Du är bäst! / Cecilia

VirkStina sa...

tack för svar,spännande att läsa historien bakom Braxlycka!Ha det gott!

knitbyme sa...

Lite roligt; min mammas släkt heter Brax...