måndag 17 mars 2014

Galen koftstickning

 Jag är inne i ett flow, ett koft-flow. Från att bara ha stickat småsaker i en halv evighet så har jag avslutat en koftstickning och påbörjat en ny på mindre än tre veckor. Det är så grymt roligt att sticka igen. Inspirationen hittar mig lite var stans och det ena ger det andra och maskorna flyger fram på stickorna.
 Min grå "Magasinduett"-kofta (måste döpa den till något riktigt) är nu helt färdigstickad, trådarna ska fästas och sen ska den tvättas och blockas (kanske redan ikväll). Jag har stickat den i 1 tråd Supersoft och 1 tråd Tweed från Magasinduett och det var kärlek hela vägen. I veckan kommer det knappar från Yll och Tyll (orangea cockosknappar) och sen ska jag möta våren i blommig klänning, tweedkofta och röda läppar.
 Nästa kofta stickas också efter samma princip som den grå, först en provlapp sen uträkning kring hur många maskor jag ska lägga upp och därefter en uppifrån och ner raglan med några korta varv i ryggen för bättre passform. Den här koftan har lånat spetspanelerna från sockorna Kai-Mei, med spets både på framstyckena och på ryggen kommer den att bli supersnygg. Jag stickar i Cascades 220 Heathers i världens finaste färg och jag är så glad över att äntligen få sticka upp det här garnet, det har legat i säkert fem år i garnskåpet av någon märklig anledning.
På stickor 5 är det här en racerstickning och snart har jag säkert ett tredje koftprojekt på stickorna.

Inga kommentarer: