söndag 23 mars 2014

Garter ear flap hat

 Mönster; Garter Ear Flap Hat av Purl Soho (ravelrylänk) ett mönster som florerat ymnigt på instagram och bloggar hela vårvintern, det känns som om ALLA har stickat den. Det är ett roligt fenomen tycker jag att vissa mönster blir omåttligt populära nästan i samma ögonblick som de släpps. I vissa fall känns det bara som någon slags masspsykos men i andra fall handlar det helt enkelt om genialiska mönster. Det här är ett genialiskt mönster. För det första är den så söt att man bryter ihop lite, för det andra så är den väldigt praktisk och värmande med sina öronlappar och för det tredje är den sjukt rolig att sticka med sin smarta och lite ovanliga konstruktion. Mössan stickas runt och öronlapparna formas en och en med hjälp av förkortade varv, smart och roligt.

Den lilla gula och grå mössan stickade jag enligt mönstret, lite toppig som en tomtemössa i minsta storleken, den oblekta bomullsmössan stickade jag mer runt formad, eftersom jag misstänkte att mottagaren och mottagarens mamma (dvs min syster) skulle gilla det bättre, i näst minsta storleken.

Garn; Rester så klart! Den gula är stickad i Drops Nepal och lite tretrådigt grått Kampes som jag höll dubbelt. Den oblekta är stickad i ett tjockt bomullsgarn, Annabel Fox Cotton (aran) och bollen gjorde jag i svart Drops loves you bomull/akryl.

Stickor; 4,5 mm




Inga kommentarer: