onsdag 28 januari 2015

3 color cashmere cowl

 Mönster; 3 color cashmere cowl (ravelrylänk). Älskar allt med det här projektet, mönstret är roligt, snabbstickat och sjukt snyggt. Jag blev kär i mönstret så fort jag såg det på ravelry och jag var bara tvungen att sticka en NU på momangen. Originalet är så klart stickat i kashmir och det är mer draperande och lätt och därför blir cowlen vidare men jag gillar att min är så pass tight att den går att dra upp över huvudet om vädret skulle vara sådant. Jag är löjligt kär i min cowl och det känns som att den kommer att hänga med hela vintern och våren som en perfekt stilsäker färgklick till svarta överdelar. Jag har i stort sett följt mönstret men trixat lite, tex så har jag bytt lite färger och så stickade jag 3 varv var på de smala ränderna istället för 2 varv för jag tyckte att det blev snyggare i mitt garn.

Garn; Bara sjukt lyxiga handfärgade garner och j-lar i min lilla låda vilken njutning den var att sticka!
Den ljusgrå är madelinetosh tosh sock i färgen "Smokestack", kan vara den finaste grå någonsin.
Den mörkgrå/gråblå är egentligen två olika nyanser av Twinkle från Easyknits, det är två minihärvor "Little guys" färgade i metallurgy serien. (Fått i present av Lisa i senaste hemlisbytet jag var med i.) Jag har alltid varit skeptisk till glittergarner och trott att de kliar men det gör absolut inte Twinkle och den är så där perfekt lite smått glittrig, blev väldigt glatt överraskad.
Den ljuvligt fantastiska lejongula/konjaksbruna är madelinetosh tosh merino light som jag fått som rester av Johanna, färgen heter "Nutmeg" och det är min finaste färg just nu. Mina ögon gör liksom ett glädjeskutt varje gång jag ser den här färgen. Jag älskade garnet också, som en dröm att sticka med.
Madelinetosh är ett sånt där garnmärke som är väldigt omskrivet och hypat just nu och jag är ofta kärringen mot strömmen och väljer aktivt bort det som är superpoppis just för tillfället men i det här fallet så kan jag bara falla in i lovsången, de tre madelinetosh-garner som jag stickat i har varit helt fantastiska och jag ser fram emot att sticka mer i deras garner.

Stickor; 3 mm lång Karbonz, stickade magic loop och det var det enda som tog ner det här projektet lite för jag tycker verkligen inte att det är speciellt roligt. Tycker bättre om att ha en rundsticka med "rätt" längd.





4 kommentarer:

Heidi sa...

Den passar dig fantastiskt bra!!, och den är verkligen hur snygg som helst!!

Lisbeths Verden sa...

Så vakker den var, du var fin med denne!

yvonne sa...

Men åååå vad fin

Manduzana stickar sa...

Den blev ju så galet snygg!