måndag 16 februari 2015

Glittertind, version 2

 Äntligen kan jag dela med mig av vad jag sysslat med den senaste tiden, en ny uppdaterad version av Glittertind! Glittertind är min hyllning till den norska sticktraditionen. Den är döpt efter en av Norges högsta bergstoppar och mönstret på oket påminner lite om snöklädda berg. Den stickas nerifrån och upp med ett runt mönsterstickat ok, de två mindre storlekarna stickas runt och klipps sen upp till en kofta. Mönstret finns nu gratis att ladda ner på Ravelry här. Det finns än så länge bara på svenska men om jag lyckas fjäska för rätt personer så kanske det dyker upp på engelska också.

 För att sticka Glittertind behöver du;
Garn; Filcolana Cinnia från Magasin Duett eller Dandelion sport från Morris garn i tre färger. Eller annat garn med en sträckning på ca 300m/100g.
Den mindre koftan visas i gul Cinnia som grundfärg, grå Cinnia som mönsterfärg 1 och vit Cinnia som mönsterfärg2. Den större tröjan visas i mörkblå Cinnia som grundfärg, grå Cinnia som mönsterfärg 1 och rosa Dandelion sport som mönsterfärg 2.
Stickor; 3 mm och 2,5 mm till resår eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet.

Stickfasthet; 24m/10cm 32v/10cm
Stickfastheten mäts över ett enfärgat parti i slätstickning.

Storlekar:1-3 mån, 6-9 mån, 12-18 månader, 2-3 år
Beräknad garnåtgång; 100g grundfärg, 50g mönsterfärg 1, 50g mönsterfärg 2, (100g grundfärg, 50g mönsterfärg 1, 50g mönsterfärg 2), 100g grundfärg, 100g mönsterfärg 1, 50g mönsterfärg 2, (150g grundfärg, 100g mönsterfärg 1, 50g mönsterfärg 2)

Till de två mindre storlekarna behövs 6-8 små knappar. Du behöver dessutom restgarn att sätta vilande maskor på och eventuellt band att sy på insidan av knäppkanten.

Du behöver kunna sticka räta och aviga maskor, sticka runt, flerfärgsstickning, förkortade varv, minskningar och ökningar samt läsa diagram.


 De två mindre storlekarna stickas runt och klipps sen upp för att underlätta när det ska kläs av och på. Mönstret innehåller en beskrivning av hur man gör när man "steekar" och dessutom finns det en turtorial här på bloggen som visar hur enkelt det faktiskt är. Det fina bandet på insidan kommer också det från Magasin Duett. Knapparna är gamla tjocka pärlemorknappar från min samling.

 Jag vill passa på att tacka mina fina teststickerskor Emelie och Lisa för all hjälp med att få alla siffror på rätt plats! det här är första gången som jag skriver ett mönster till ett plagg i flera storlekar och det är mycket att hålla ordning på. Och tack till lilla M som alltid är en strålande modell!
Hoppas att ni gillar det här lilla mönstret lika mycket som jag gör!
Kram!
Erika





7 kommentarer:

Heidi sa...

Jättefin! och modellen är verkligen söt:)

Unknown sa...

Åååh vad den är fin!

TantHannaStickar sa...

Jätte fint! Måste nog sticka båda två :) :/Hanna

Efwa - Medea sa...

Superfin!

Anonym sa...

Du är precis som din stickning helt fantastisk! Du gör så mycket fina saker och den här tröjan/koftan är verkligen något alldeles extra. Jag tycker verkligen du borde ta betalt för ett sånt här mästerverk!!!

/Lisa

Anonym sa...

Tack så jättemycket!!! Sååå fina !!Du är så himla duktig!!!!

Iréne i Östersund

Krasut sa...

Jag som bara för en knapp månad sedan blev klar med Glittertind version 1! Den hade gärna fått bli lite större så det var ju synd att jag inte visste att det här var på väg. Nu blir det "bara" lillebror som får ha den tror jag - fast det är väl inte så bara kanske :-) Fin blev den i alla fall i gult (huvudfärg), ljusgult, ljusgrönt, blått och lila!