lördag 28 mars 2015

Tre par strumpor

 Jag har stickat tre par strumpor de senaste veckorna och jag är nöjd som 17!

Mönster; De lila är Embossed leaves socks från boken Favorite socks, det här är mitt tredje par så det måste ju var ett favoritmönster. Jag är väldigt svag för löv på strumpor. De här påbörjade jag redan i höstas och de låg länge som ett UFO men jag stickade klart dem i ett nafs när jag väl bestämde mig för det.

De båda andra paren är stickade från tån och upp. Jag har lagt upp med Judy's magic caston och hälen är Fleegle's heel och jag har kommit fram till att det är min favoritmetod för tå-upp strumpor. Den blir inte bara fin utan den sitter också väldigt bra på foten. Lätt att memorera är den också och det är alltid en fördel eftersom strumpor är den ultimata tv-stickningen för mig och då är det skönt att slippa sitta och snegla på ett mönster.

Garn; De lila är bara restgarner, jag har stickat var annat varv med en enfärgad mjuk lilagrå och var annat med en melerad lila/rosa/blå. Det blev väldigt bra och det syns inte ens att jag stickat med två olika garner. Till hälen använde jag en snutt ljust syrenlila.

De regnbågsfärgade är också totala restgarnsockor, huvudgarnet är ett handfärgat självrandande garn jag fick av Eddy i Stickameras restgarnsbyte  (som Eddy färgat själv!) och så har jag fyllt på med andra rester för att förstärka regnbågskänslan.

De rosa/grå/vita är jag sjukt stolt över, de är nämligen mitt första par vuxensockor i handspunnet garn! Jag har alltså spunnit garnet själv på min slända. Galet egentligen. Fibrerna kommer från Limmo design och det är en BFL/nylon-blandning, perfekt för sockor! Garnet är navajo-tvinnat för att jag ville behålla de vackra mjuka färgskiftningarna. Garnet blev lite tjockare än vanligt tunt sockgarn och sockorna blev så himla mysiga, riktiga raggsockor.

Stickor; 2,25 mm till de båda tunnare paren och 3 mm till de handspunna.









2 kommentarer:

Heidi sa...

Så fina dom blev:)

FrökenC sa...

Har du sett att man kan vara med och virka lappar till en backdrop för bob hund?! Tänkte på dig direkt!

https://www.facebook.com/events/394613667386033/