tisdag 23 juni 2015

Ett par sockor till

 Mönster; Om man ska prata om något mönster till de här sockorna måste man börja med att prata om garnet för här är det verkligen garnet som fått glänsa och tala.

Garn; Jag följer den svenska indiefärgaren Friday Studios på instagram och i vintras frestade hon mig mer än vanligt med att visa upp helt galna snöfärgade garner. Den ena härvan var galnare och vackrare än den andra. Jag är ingen expert men hon har alltså låtit färgen rinna genom snö ner på garnet och det har medan det smält bildat mönster.
Jag fick bara lov att köpa en härva och efter en del velande högg jag en lila/brun/blå med rosa och orangea stråk, Snowflake nr:10 heter den här härvan men alla var unika. Uppstickat blev det som galaxer och norrsken och solnedgång i ett på något vis, helt fantastiskt. Garnet är hennes Monday Base och det är ett stadigt lite strävt sockgarn som ger perfekt maskdefinition, lite likt Regia och Fabel några av mina favoritsockgarner.
Däremot är priset något annat, det här är faktiskt det dyraste sockgarn jag någon gång köpt och stickat med men det säger jag inte på något negativt sätt. Jag tycker att det är bra att någon värderar sitt hantverk och det känns extra bra att som en liten lyx kunna stödja ett litet ensamföretag.
För egentligen har jag redan allt sockgarn jag behöver både för det här året och nästa år så istället för att köpa 12 nystan Fabel kan jag unna mig då och då ett garn som verkligen ropar till mig.

Mönster; Ja för att det ljuvliga knasiga garnet skulle synas så mycket som möjligt stickade jag ett par släta tå-upp strumpor med ganska bred 2x2 resår längst upp. Jag ville prova en ny short-row-häl eftersom jag inte varit helt nöjd med de jag gjort tidigare så jag slog till på det där Fish Kiss Lips Heel som alla snackar om. Döm om min jäkla förvåning när jag köpte mönstret och det var 16 sidor långt!!! För en jäkla häl liksom. Och när jag väl scrollat mig fram till det viktigaste så tyckte jag ändå inte att det var så genialiskt, röriga bildbeskrivningar som man måste scrolla ner till för att komma ihåg vilken som hör ihop med vilken konstig förkortning och konstigt sråk.
Själva hälen blev helt okej men det var ingen revolution direkt, fast jag ska ge den en ny chans, jag har en känsla av att det är en sån grej som blir bättre när man övat lite.

Stickor; 2,25 mm strumpstickor som vanligt, jag är en vanemänniska när det kommer till strumpstickning.




2 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Härliga! Jag köpte två härvor isfärgat garn från henne för några veckor sedan och har snart stickat färdigt ett par sockor av det ena. Verkligen vackra garner!

Lillbatting sa...

16 sidor beskrivning för en häl?! Jag är en rookie som tyckte Aragorn var oändligt, det är också på 16 sidor men då för hela strumpan.