torsdag 2 juli 2015

En prickig klänning

Förra veckan sydde jag en klänning igen, jag utgick ifrån den för stora Moneta och sen fick jag trixa en hel del eftersom Moneta-mönstret är gjort för trikå. Jag fick plocka fram väldigt gamla och väldigt rostiga kunskaper i mönsterkonstruktion, men ett galet prov, massa tejp och lite bondtur senare så har jag faktiskt ett mönster som funkar för vävt tyg.
Den är liiite för trång i ärmarna så det måste jag fixa till nästa gång, bara en centimeter mer eller så.
Annars är jag himla nöjd faktiskt. Tyget är ett gammalt påslakan av riktigt bra kvalité som jag köpt på loppis för hundra år sen och knapparna har jag haft i min samling i evigheter för de köpte jag redan på gymnasiet. 

Nästa sömnadsprojekt blir en riktig Moneta, i rätt storlek och i cyklamenfärgad viscose-trikå.
Sen har jag en tunika i riktigt tunt svart linne på gång också.
Det är roligt att sy!








4 kommentarer:

Elisabet :) sa...

Så underbart att sy. Känner att det är dags att ta fram symaskinen igen. Härligt att bli inspirerad!

Anonym sa...

Jag håller med - det är jätteroligt att sy. Förutom att det är roligt så blir kläderna personliga. Och gör man som du - återanvänder - sparar man både pengar och miljö. Det finns många fördelar med att sy sina egna kläder.

frisky frog sa...

Vad fin du är i din nya klänning! Mönstret är ju super och den så så härlig ut. Måste. Nog testa...
Jag är egentligen en 42:a över bysten, men i stort sett hela mitt liv har jag fått gå upp i rtorlek (om jag köper) för att få plats med armarna. Det har vi gemensamt du och jag, muskulösa armar. =)
/Ha en fortsatt skön sy-sommar!

Heidi sa...

Så fin den blev! Inte undra på att du är nöjd med den:)