fredag 14 augusti 2015

Riddari

 Mönster; Riddari (ravelrylänk). Jisses vad jag gillar den här tröjan, jag har velat sticka den hur länge som helst och efter Pers Riddari la jag upp till den här på en gång. Ravelry säger att det var i maj men det kom lite annat emellan men nu är den klar och jag är så otroligt nöjd.
Den mest drastiska skillnaden mot originalet är att jag gjorde om den till en kofta, jag la bara till åtta klippmaskor mitt fram och sen stickade jag knappkanter. Jag formade också kroppen genom att lägga upp till storlek xxl och sen minska mig upp till xl för oket, ärmarna la jag upp till l och stickade sen efter xl. Jag gjorde fem förkortade varv i ryggen och ett efter färgmönstret på oket. Det här sammantaget gjorde att passformen blev perfekt, lagom slapp för en så här pass tjock kofta men formad så att den inte bara hänger som en säck.
Jag tycker att oket blev extra bra när jag la den vita som bakgrundsfärg på det viset poppar de andra färgerna och jag bara älskar matchningen med de gröna vintageknapparna jag bytte till mig av Lisa. De är körsbäret på toppen av den här koftan som allt igenom ger mig 60-talskänsla.

Garn; Jag ville egentligen sticka med Létt-lopi men jag hade redan tre härvor av Kampes 3-trådiga hemma och tillsammans med den handspunna mohairen blev det perfekt.
Efter lite komplettering gick det väldigt precis åt 4 härvor riktigt mörkgrått, 1 härva svart, 1 härva naturvitt och sen varenda meter av min egen handspunna mohair från Norrgårdens getter handfärgad av Karin själv med kallfärg.
I efterhand är jag så glad över mitt garnval, efter tvätt och blockning är garnet helt ljuvligt, både varmt och rustikt men ändå slätt. Dessutom så är jag väldigt nöjd med färgvalet, det fattas mörka koftor i min garderob och den här kommer att passa till exakt allt hela tiden.

Stickor; 3,5 mm till resårerna, 4 mm till slätstickningen och 4,5 till flerfärgsstickningen.








15 kommentarer:

Anna sa...

Den är helt fantastisk! Färgerna är så fint Engelsk konfekt-aktiga. :)

Ilsefin sa...

Wow! Så himla fin!

Åsa sa...

Underbar kofta som klär dig perfekt!

mads sa...

Supersnygg!

Iréne JB sa...

Tokfin! Tror precis som du att den där koftan kommer att passa till precis allt.

Heidi sa...

Wow, den är hur snygg som helst! Och passformen är verkligen helt perfekt!!

marremorr sa...

En så fin kofta! Färgen på knapparna lyfter fram de andra färgerna i koftan och blir till en härlig harmonisk färgsymfoni!

josefine sa...

Så himla fin den blev! Knappvalet var klockrent! Tycker debatt det funkar bättre att sticka flerfärgsstickningen med större stickor? Blir nyfiken :)

Dödergök sa...

Tack! Jag stickar ofta flerfärgsstickningen med ett halvt eller en kvarts nummer större stickor för att få samma stickfasthet hela plagget igenom.

Linnéa sa...

Så fin :D

Maritas Maskor sa...

Jag förstår att du är nöjd! Den sitter ju helt perfekt på dig och färgerna är kanonfina ihop!! Vad roligt att hitta en plats för sitt handspunna garn också!

Annika sa...

Å så fin! Fantastiska färger, och vad fint du gjort mönsterstickningen med så olika garner.

Térèse sa...

Jättefin! Inspirerande att kunna måttanpassa mönstret så bra efter sig själv! Det måste jag bli bättre på :)

Elsas Stickeri sa...

Din riddari är helt fantastisk, har fått mig att inse att jag MÅSTE sticka en egen! :D

Manduzana stickar sa...

Den är så sjuukt snygg! Det här har du verkligen gjort bra!