tisdag 8 september 2015

Wolf River typ

 Mönster; Jag föll pladask för Wolf River när den släpptes i vintras och har velat sticka den ända sen dess. Men det fanns två problem, dels tycker jag alltid mer om koftor än tröjor och sen var stickfastheten smått omöjlig för mig att få till i det garn som tröjan stickas i. (Det är en tjock tröja i original som stickas i Cascades eco+.)
Men sen föll det sig på det viset att jag även blev kär i Magasin duetts Mohair tweed och jag kände ett starkt behov av att genast lägga upp till en kofta i det så efter en provlapp började jag surfa efter ett mönster med min stickfasthet och hittade min gamla favorit Lady Marple.
Så jag slog helt enkelt ihop konstruktionen och modellen från Lady Marple och spetsmönstret från Wolf River.
Jag har alltså stickat koftan nerifrån och upp utan sidsömmar upp till ärmhålen, sen delat upp för bakstycke och framstycken och stickat dem för sig. Axlarna har jag format med förkortade varv och sen satt ihop med 3-needle bind off. Ärmarna stickade jag sen uppifrån och ner, formade med hjälp av förkortade varv. Allra sist har jag stickat halskant och knäppkanter.

Jag ville ha en lite annorlunda kofta jämför med de jag brukar sticka, jag ville att den skulle vara lite slappare, en myskofta med riktigt långa ärmar och lite mer vidd i kroppen.
Och jag tycker att slutresultatet stämmer väl överens med hur jag tänkte mig den från början. På en tajtare kofta hade jag retat mig på att axeln är något nerhasad men jag gillar det faktiskt på den här och det är fint att spetsmönstret går ut på axlarna.

Färgen är också helt perfekt, det fattades verkligen en mörkblå kofta i min garderob.

Garn; Nio nystan av den fantastiska (jo den är helt ljuvlig) Mohair Tweeden från Magasin duett, i färgen marin. Ljuvligt som sagt att sticka med och blommar ut jättefint efter tvätt och superskönt att ha på sig också.

Stickor; Eftersom jag stickar så löst har jag gått ner till 3,75 mm för att få den masktäthet jag vill ha i spetsmönstret och så har jag stickat ärmarna på 3,5 mm och alla resårer med 3,25 mm och det blev perfekt.






7 kommentarer:

Linnéa sa...

Den är helt fantastisk!

Susanne sa...

Verkligen fin! Önskar jag kunde hitta mönster och garn lika lätt som du.

Löpmaskan sa...

Jäklar så snygg!!!

Anna-Karin sa...

åååh den är såå fin :-) passar dig perfekt !

Emma sa...

Snygg kofta och härlig beskrivning av garnet...
Jag tror jag ska beställa mer i en annan färg, kanske en närliggande och kanske köra bredrandigt...

Elisabeth sa...

Jättefin kofta, härligt blå som är min favoritfärg. Vad duktig du är!

Manduzana stickar sa...

Jag älskar den här koftan, den är så vansinnigt snygg!