onsdag 12 oktober 2016

Oktoberskörd



Idag har jag skördat en hel del och tagit hand om det odlade. Det känns så härligt att fortfarande i oktober ha så mycket att plocka in. Vi köper fortfarande ingen potatis och nästan inga rotsaker.
Idag har jag skördat; potatis, rödbetor, gulbetor, palsternackor, den sista purjon, svartrot, chili, tomater och så plockade jag några jätteäpplen.

Det har varit ett fint odlingsår för mig i år. Dels har jag odlat mer än någonsin och på större yta än förr och dels har grödorna varit fler och skörden större.
Jag började tidigare än någonsin med kall vårsådd på frusen jord i slutet av februari och vi kunde på det sättet börja äta egenodlade grönsaker (spenat, sallat, rucola och de godaste rädisorna någonsin) redan i slutet av mars/början av april.
Från någonstans i mitten av maj och fortfarande nu i mitten av oktober har det egenodlade spelat stor roll i vår matlagning och från och med midsommar har vi nästan inte köpt några grönsaker alls.

Naturligtvis har inte allt gått som på räls och jag har lärt mig mycket, kanske mest om mig själv. Jag är dålig på att vattna, särskilt sent på säsongen och jag måste bli bättre på det särskilt såna här år när det regnat alldeles för lite.
Sommarsådder måste jag också bli bättre på, jag var inte alls beredd på att skydda sommarsådderna från alla horder av djur som ville äta upp dem.
Över lag har jag haft fler sniglar i år (fast det varit så torrt) men tack och lov inga mördarsniglar och kålmalen var ju inte klok och utan fiberduk skulle inte kålen klarats sig över huvud taget.

Eftersom jag haft större odlingsytor har jag inte heller kunnat skydda dem från rådjuren och på det sättet vet jag nu att de verkligen äter allt. Jag testade en liten provodling av allt som jag läst om på nätet som "rådjurssäkert" och ingenting klarade sig, jo förresten tagetes verkar de inte äta. Men de åt störbönor, solrosor, rosenskära, bondbönor och till och med potatisblast. Squash och pumpa är de ointresserade av däremot.
Nästa år blir det till att stängsla ännu mer det är det enda som hjälper.
Över lag har jag många planer och drömmar inför nästa år men de tänker jag skriva lite mer om någon annan dag.




2 kommentarer:

M&m sa...

Jag har ett gäng hungriga rådjur på tomten som gärna försåg sig i rabatten, men när jag hällde ut marsvinsbajs runt i rabatten så slutade de äta blommorna. Kan vara en tillfällighet...

Lena i Östersund sa...

Hos mej är rådjuren hopplösa på att äta ALLT tidigt på våren innan det finns så mycket grönt i skogen. Men så fort det grönskar mer brukar jag få ha mina odlingar i fred för dem. Men de små, små sniglarna de är en plåga hela säsongen. Fullkomligt vräker i sej tagetes, verbenorna,sallad osv. Usch för sniglarna och deras omättliga aptit!
Lena i Östersund