söndag 4 juni 2017

Ullstrumpor

 Ni som hängt med länge på den här bloggenresan vet att jag alltid tjatar om hur viktig hållbarhet är, jag stickar alltid sockor i garn som innehåller nylon för annars sliter jag ut dem på ett par veckor. Men ändå kan jag inte låta bli att då och då sticka ett par sockor i rent ullgarn, gärna lite stickigt och rustikt ullgarn. Alltid inträffar det här på sommaren och naturligtvis sliter jag alltid ut dem samma sommar, men det är nåt visst att en sen sommarkväll stoppa ner fötterna i ett par riktiga ullstrumpor efter kvällsdoppet. Nåt tryggt och romantiskt på samma gång.

Nästan alltid startar de här projekten med garnet och så var det också den här gången.
Min fina vän Johanna hittade ett riktigt miserabelt garn på loppis, så smutsigt och illaluktande men hon såg någon slags potential i det så hon köpte det och skickade det till mig.
Synd nog har jag ingen bild på hur garnet såg ut innan tvätt, det var smutsgult och matt och om jag ska vara ärlig trodde jag nog att det var bortom alla räddning.
Men jag gav det en chans och efter två tvättar kom det fram någonting helt annat, ett havregrynsfärgat, fluffigt, tjockt och varmt ullgarn. Ta mig tusan kom det inte till slut fram lite glans också.
Ni som kan sånt här bättre än mig vet säkert hur det ligger till men jag gissar att det antingen var det spinnoljan eller lanolinet (eller båda) som härsknat i garnet och att lukten kom därifrån. För själva garnet är helt oskadat, inga skadedjurangrepp eller nåt annat.

Naturligtvis fick detta speciella garn lov att bli nåt alldeles speciellt och vad passar inte då bättre än 2017:s sommarsockor?

Mönster; Väldigt simpelt, slätstickade från tån upp med Fleegle's häl (ravelrylänk), lite format ben och en ganska bred avslutande resår.

Garn; Ett oidentifierat helt klart äldre tjockt ullgarn med ganska grova täckhår i.

Stickor; 3,5 mm 





3 kommentarer:

fale artut sa...

Så goa de ser ut!

Anonym sa...

Hej, min mamma har stickat ett par sockor av eget hemspunnet ull från egna får. Gosigt. Jag skulle vilja be om råd, jag fixar inte sticka på så tunna stickor får ont. Men 3 funkar så något bra mönster på grövre garn till raggisar? Kram Pernilla

Noah sa...

Jag minns hur min mormor stickade ullstrumpor. De var alltid väldigt varma.