onsdag 4 oktober 2017

Ännu fler små kläder

 Mönster; Ett till litet set blev till när jag letade igenom restgarnslådorna efter passande projekt för några veckor sen.
Den här gången har jag inte använt några mönster utan jag har stickat på efter eget huvud. Både byxorna och tröjan är stickade i ca storlek 3-6 månader men allt är ju relativt, särskilt bebisar.

Tröjan är stickad uppifrån och ner med raglanärm och ett sprund mitt fram, ärmarna är lite åt det korta hållet med flit. En väldigt bra baströja med lite smalare passform tänker jag.

Byxorna är i lite pösig modell med resår upptill och en stickad kil bak (stickad med förkortade varv) för bättre passform. Jag har stickat många byxor av den här typen till olika barn och det är verkligen en så bra modell.

Garn; Det här är två riktiga lyxprojekt, supermjuka och med vacker lyster i handfärgat garn men jag har inte full koll på vad jag stickat med.
Tröjan är stickad i Sannsticks handfärgade babyalpacka/silke i en perfekt melerad ljunglila.
Men byxorna vette 17. Det gröngula är ett superlyxigt sockgarn och det bruna har jag ingen aning om men det känns som en silkeblandning.

Stickor; Jag tror att jag använde lika dana stickor till båda projekten, 2,25 mm till alla resårer och kanter och 2,5 mm till slätstickningen.











1 kommentar:

Heidi sa...

Vilken gullig detalj när moddarna längst ner på byxorna har fått varsin färg:)

Hur gulligt som helst:)